Blog

Dingen die wij interessant vinden, waar we mee bezig zijn en handige tips!

Tips & Tricks

3 gratis tips voor het ontwerpen van drukwerk

Het mag geen geheim zijn dat wij bij TWEEB houden van grafisch ontwerp. Éen van de leukste dingen van grafisch ontwerp vind ik het moment dat designs ‘tot leven komen’. Dit kan zijn in een browser, in een app of fysiek. Dit laatste gebeurde vandaag. Vandaag kwam er een nieuwe flyer binnen voor een live concert met de Britse zanger Ernie Toppin. Hieronder een plaatje:     Het leek me wel een goed idee om wat tips en handigheidjes te delen die ik in de afgelopen jaren verzameld heb bij het ontwerpen van flyers en ander drukwerk. Dus ben jij ook enthousiast over grafisch ontwerp, maar heb je nooit echt je eigen ontwerp laten drukken? Dan heb ik hier 3 dingen voor je, die je kunt meenemen in je volgende design!   1. De snijrand Dé snijrand. Een gevaarlijk terrein voor de ontwerper. Bij het drukken van een flyer of poster is er altijd sprake van ‘snijden’. Dit betekent dat de flyer fysiek uit een blad wordt gesneden. Nu zijn er mooie machines die hier voor zorgen, maar die zijn ook niet perfect. Hierdoor kan het voorkomen dat er net iets meer van de rand wordt afgesneden dan dat je gedacht had. Houd daarom goed de randen van je design in de gaten!  Ik gebruik altijd de volgende regel: voeg aan alle zijden van je ontwerp een veiligheids-margin toe van 5 procent. Dit kun je in de Adobe programma’s makkelijk doen door in je liniaal letterlijk ‘5%’ en '95%' te typen. Dit doe je dan voor horizontale en verticale lijnen. Easy!     2. Kleuren Drukwerk bij de meeste bedrijven wordt gedrukt in de zogenaamde ‘CMYK’ kleurcode. CMY-wattes? Misschien heb je wel eens van RGB (Rood, Groen, Blauw) gehoord. CMYK is net als RGB ook een bepaalde kleurcode. Simpel gezegd betekent dit dat alle kleuren van jouw mooie design uiteindelijk worden gedrukt met 4 kleuren: Cyaan, Magenta, Yellow (Geel) en Key (Zwart). Het kan dus zijn dat je in bijvoorbeeld Illustrator of Photoshop een design maakt in RGB kleuren. Soms kies je dan een kleur die niet helemaal na te maken is met de CMYK kleuren. Hieronder zie je dezelfde foto, links zie je de RGB kleuren en rechts zie je de CMYK kleuren. Zo is te zien hoe anders de kleuren eruit komen te zien bij het gebruik van RGB of CMYK.     Dus wat moet je doen? Oplossing: Zet je ontwerp meteen om in de CMYK ‘stand’, voordat je begint met het ontwerpen. Zo kun je in je programma alleen maar kleuren kiezen die daadwerkelijk te printen of te drukken zijn. Je vermijd dan dus dat je kleuren kiest die niet te drukken zijn door een CMYK printer. Hieronder zie je hoe je dit doet in Photoshop:     Let op! Je design wordt hierdoor wel iets ‘flatter’ qua kleur. Dit kun je ook zien in het bovenstaande plaatje waar ik RGB en CMYK naast elkaar heb laten zien. Je kleuren worden wat grijzer en platter. Maar je kunt ook daar iets aan doen! Lees snel verder, want daar gaat de volgende tip over!   3. Laat je ontwerp ‘poppen’. Zoals uitgelegd in het tweede puntje, wordt je flyer iets ‘flatter’ qua kleur. Hierdoor vind ik het erg mooi om mijn ontwerp iets meer te laten spreken. Dit doe ik door aan de gekleurde elementen en de afbeeldingen wat extra contrast en verzadiging toe te voegen. Hierdoor laat je die elementen juist goed ‘poppen’. Dit zie je ook op de bovenstaande flyer.   Bonus tip: sla je ontwerp op in PDF-formaat en bekijk je ontwerp in Voorvertoning op Mac of Adobe Acrobat op Windows. Meestal geven deze programma’s de kleuren van je ontwerp aardig nauwkeurig weer. Zo kun je meteen zien welke elementen in je ontwerp nog wat extra contrast missen, of juist wat minder contrast nodig hebben.   Laat me weten wat je ervan vindt! Mailen kan altijd naar bramnaus@tweeb.nl  Heb je ook een project en zoek je nog een grafisch ontwerper? Start je project nu!   START PROJECT  

Lees!

Tips voor het ontwerpen van drukwerk zoals flyers en posters

Het mag geen geheim zijn dat wij bij TWEEB houden van grafisch ontwerp. Éen van de leukste dingen van grafisch ontwerp vind ik het moment dat designs ‘tot leven komen’. Dit kan zijn in een browser, in een app of fysiek. Dit laatste gebeurde vandaag. Vandaag kwam er een nieuwe flyer binnen voor een live concert met de Britse zanger Ernie Toppin. Hieronder een plaatje:

 

 

Het leek me wel een goed idee om wat tips en handigheidjes te delen die ik in de afgelopen jaren verzameld heb bij het ontwerpen van flyers en ander drukwerk. Dus ben jij ook enthousiast over grafisch ontwerp, maar heb je nooit echt je eigen ontwerp laten drukken? Dan heb ik hier 3 dingen voor je, die je kunt meenemen in je volgende design!

 

1. De snijrand
Dé snijrand. Een gevaarlijk terrein voor de ontwerper. Bij het drukken van een flyer of poster is er altijd sprake van ‘snijden’. Dit betekent dat de flyer fysiek uit een blad wordt gesneden. Nu zijn er mooie machines die hier voor zorgen, maar die zijn ook niet perfect. Hierdoor kan het voorkomen dat er net iets meer van de rand wordt afgesneden dan dat je gedacht had. Houd daarom goed de randen van je design in de gaten! 

Ik gebruik altijd de volgende regel: voeg aan alle zijden van je ontwerp een veiligheids-margin toe van 5 procent. Dit kun je in de Adobe programma’s makkelijk doen door in je liniaal letterlijk ‘5%’ en '95%' te typen. Dit doe je dan voor horizontale en verticale lijnen. Easy!

 

Snijrand Photoshop Margin

 

2. Kleuren
Drukwerk bij de meeste bedrijven wordt gedrukt in de zogenaamde ‘CMYK’ kleurcode. CMY-wattes? Misschien heb je wel eens van RGB (Rood, Groen, Blauw) gehoord. CMYK is net als RGB ook een bepaalde kleurcode. Simpel gezegd betekent dit dat alle kleuren van jouw mooie design uiteindelijk worden gedrukt met 4 kleuren: Cyaan, Magenta, Yellow (Geel) en Key (Zwart). Het kan dus zijn dat je in bijvoorbeeld Illustrator of Photoshop een design maakt in RGB kleuren. Soms kies je dan een kleur die niet helemaal na te maken is met de CMYK kleuren. Hieronder zie je dezelfde foto, links zie je de RGB kleuren en rechts zie je de CMYK kleuren. Zo is te zien hoe anders de kleuren eruit komen te zien bij het gebruik van RGB of CMYK.

 

Het verschil tussen rgb en cmyk

 


Dus wat moet je doen? Oplossing: Zet je ontwerp meteen om in de CMYK ‘stand’, voordat je begint met het ontwerpen. Zo kun je in je programma alleen maar kleuren kiezen die daadwerkelijk te printen of te drukken zijn. Je vermijd dan dus dat je kleuren kiest die niet te drukken zijn door een CMYK printer. Hieronder zie je hoe je dit doet in Photoshop:

 

 

Let op! Je design wordt hierdoor wel iets ‘flatter’ qua kleur. Dit kun je ook zien in het bovenstaande plaatje waar ik RGB en CMYK naast elkaar heb laten zien. Je kleuren worden wat grijzer en platter. Maar je kunt ook daar iets aan doen! Lees snel verder, want daar gaat de volgende tip over!

 

3. Laat je ontwerp ‘poppen’.
Zoals uitgelegd in het tweede puntje, wordt je flyer iets ‘flatter’ qua kleur. Hierdoor vind ik het erg mooi om mijn ontwerp iets meer te laten spreken. Dit doe ik door aan de gekleurde elementen en de afbeeldingen wat extra contrast en verzadiging toe te voegen. Hierdoor laat je die elementen juist goed ‘poppen’. Dit zie je ook op de bovenstaande flyer.

 

Bonus tip: sla je ontwerp op in PDF-formaat en bekijk je ontwerp in Voorvertoning op Mac of Adobe Acrobat op Windows. Meestal geven deze programma’s de kleuren van je ontwerp aardig nauwkeurig weer. Zo kun je meteen zien welke elementen in je ontwerp nog wat extra contrast missen, of juist wat minder contrast nodig hebben.

 

Laat me weten wat je ervan vindt! Mailen kan altijd naar bramnaus@tweeb.nl 

Heb je ook een project en zoek je nog een grafisch ontwerper? Start je project nu!

 

Jony Ive Apple Designer Het Genie achter de producten van Apple

Als je geïnteresseerd bent in design, apple of allebei, dan is het boek ‘Jony Ive: het genie achter de producten van Apple’, geschreven door Leander Kahney echt iets voor jou! Een tijdje terug las ik dit boek en het inspireerde mij enorm.

Het boek is een biografie over het leven van Apple’s lead-designer, Jony Ive. De biografie omschrijft met veel detail de achtergrond en de levensloop van één van de meest belangrijke designers van deze eeuw. Ook Ive’s relatie met Steve Jobs komt aan bod. Hoe verschillende mensen binnen Apple gesneuveld zijn door een slechte relatie met Jony Ive, hoe Steve Jobs ontzettend bot kon zijn, maar ook hoe Jobs en Ive het soms helemaal eens met elkaar waren. Heel mooi is het om te zien hoe Leander Kahney inzoomt op het design van de producten en dat Jony Ive allesbepalend is geweest in de meeste successen van Apple’s producten. Van de eerste generatie iPod’s tot de Apple Watch.

Wat mij heel erg opviel aan het boek, is dat Jony Ive echt een hele sterke visie en filosofie voor zijn werk heeft. Ive weet wat hij wil en hij weet wat hij in een design zoekt. Bovendien heeft Ive echt een passie voor zijn vak en dat kom je door het boek in elk aspect van zijn leven tegen. Of je nu een designer bent, een marketeer, of gewoon iemand die ondernemend is ingesteld, dan zal dit boek je echt motiveren!

De afgelopen maanden zijn we achter de schermen hard aan het werk geweest bij TWEEB. Ons merk was wel aan een update toe. We hebben nieuwe kleuren, een nieuwe website, een nieuw icon, nieuwe facturen, een nieuw project voorstel, we hebben echt aan alles gedacht. 

 

 

Ben jij nu ook op zoek naar een rebranding voor jouw bedrijf? Vervelen je huidige logo en website een beetje? Dan is het tijd om jouw project te gaan starten!

Op de hoogte blijven van wat wij doen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Lees meer blog posts:

Trends

Wat we kunnen leren van WordArt uit de 90s

Kun jij je nog herinneren toen je het nieuwe Instagram logo voor het eerst zag? Je weet wel, dat logo met die overvloeiende kleuren (ook wel 'gradient' design genoemd).     Veel mensen waren niet blij met de update. Gebruikers over het hele internet vonden de nieuwe stijl maar raar en wilden weer terug naar het oude design. Ik niet. Ik vond dat Instagram echt toe was aan een update.  Dus… Gradient design. Wat is het? Simpel gezegd is een gradient twee of meerdere kleuren die vloeiend in elkaar overlopen. Helemaal niet zo moeilijk dus. Maar, goed met gradients omgaan is een ander verhaal. Misschien voelde de nieuwe stijl van Instagram voor jou als een stap achteruit. We kennen natuurlijk de spuuglelijke gradients van je oude schoolwerkstukken die je vol passie in Word in elkaar had gezet.     Ook al voelde het nieuwe Instagram logo misschien alsof je terug werd geslingerd naar je schooljaren, gradients zijn weer helemaal back. Het is altijd interessant om te zien hoe grote bedrijven (zoals Instagram) een trend volgen of neerzetten. Ik heb daarom een aantal voorbeelden van gradient design bij grote bedrijven voor je uitgezocht:     Soms subtiel, maar soms heel erg duidelijk. Gradients vind je overal. Sommige UI (User Interface) elementen bevatten subtiele gradients, als menu balken maar ook buttons. Heel vaak zijn ze ook aanwezig bij grote blokken op websites (zie het Spotify-voorbeeld hierboven). Gradients hebben de kracht om een pagina of een bepaald element op de pagina tot leven te brengen. Je kunt met gradients een energieke en levendige sfeer creëren.       Conclusie: gradients zijn terug. Of je ze mooi vindt of niet, probeer ze eens in je volgende design te gebruiken! Zelf heb ik een aantal tools die ik gebruik om mijn gradients te ontdekken en uit te proberen. Met deze site wordt het vinden van de perfecte gradient nog makkelijker: www.uigradients.com Wie weet wordt jij wel een echte gradient-master…

Development

Hoe houd ik als developer rekening met de ontwerper en de klant?

Een bekend verhaal voor veel ontwikkelaars: na een paar weken aan een product te hebben gewerkt worden er na overleg met de klant grote aanpassingen gemaakt aan het ontwerp. Ook voor front-end ontwikkelaars komt het regelmatig voor dat de ontwerper er voor kiest om aan het ontwerp te sleutelen. De vraag is hoe wij als ontwikkelaar er voor zorgen dat de gevolgen van zulke veranderingen worden geminimaliseerd. Het duidelijk formuleren van de eisen (requirements) en documentatie van de ontwerp keuzes zijn principes die onmisbaar zijn voor een succesvol project. Echter voorkomt dit niet dat gedurende de loop van het project de eisen van de klant of ontwerper veranderen. Sterker nog, gegarandeerd dat zulke ‘change of plans’ voorkomen, het zij op kleine schaal, het zij op grote schaal. Als deze veranderingen inderdaad moeten worden doorgevoerd zal de impact van deze veranderingen afhankelijk zijn van een aantal factoren. Bijvoorbeeld de grootte van een verandering en de prioriteit ervan spelen een rol. Echter is de grootste factor in welke mate de ontwikkelaar geanticipeerd op veranderingen. Het probleem is dat in de beginfase van een project er vaak niet expliciet wordt gesproken over de mate waarin het product flexibel moet zijn. De klant geeft aan wat hij of zij wilt(er zijn genoeg boeken te schrijven over hoe we willen omgaan met klanten), en als ontwikkelaar richten we ons vervolgens op de realisatie van de vereisten. De ontwikkelaar zou betrokken moeten zijn bij het opstellen van de vereisten omdat deze verstand heeft van de achterliggende aspecten en op die manier kan meedenken. Uiteraard is het ook de taak van de ontwikkelaar om in te schatten hoeveel tijd een taak gaat kosten. Als een projectleider inschat hoeveel tijd een taak zal kosten zal een project nooit op schema liggen. Tijdens de ontwerpfase van een product zal de developer vooruit moeten denken en in de structuur van het ontwerp rekening moeten houden met veranderingen. Dit is niet altijd makkelijk omdat het brengen van structuur altijd tijd nodig heeft en de vruchten ervan niet altijd meteen te zien zijn. Het kan simpelweg beginnen met de modularisatie van het ontwerp. Dit houdt in dat een grote hoop software in kleinere stukjes wordt verdeeld en op die manier onafhankelijke delen worden die niet te sterk aan elkaar vastgelijmd zitten. Het gebruiken van een framework is voor de meeste projecten sowieso aan te raden, maar dit is geen garantie voor een optimale structuur. Daarnaast is elk project is ook anders. Sommige projecten vereisen weinig vorm van abstractie terwijl dit voor andere projecten onmisbaar is.  Bovendien zul je als ontwikkelaar niet bang moeten zijn om eerst tijd te steken in een juiste structuur, zelfs als dit helemaal niet de prioriteit van de belanghebbenden is. Het is niet altijd even fijn om een projectleider, klant of ontwerper te vertellen dat er pas verder gewerkt kan worden voordat alles structureel op orde is. Toch zullen dergelijke problemen op langere termijn toch duidelijk worden en zullen ook deze mensen moeten gaan inzien dat het stressen voor een deadline misschien wel de reden is dat het project continu achterloopt. Een contante tekort aan tijd zorgt er namelijk vaak voor dat er nooit tijd wordt gestoken in een degelijke structuur. Naast het anticiperend vermogen dat vereist is, zal ook de juiste houding naar degene die jou vertelt wat je moet doen grote invloed hebben op een project. Als developer zijn we heel erg goed in precies doen wat we worden verteld, zelfs als we weten dat dit misschien niet hetzelfde is als wat diegene écht wilt. We zullen daarom ons technische denken soms aan de kant moeten zetten en een open en meedenkende houding moeten aannemen, zelfs als degene met wie we te maken hebben je vraagt om een auto de ruimte in te sturen. 

Een project bespreken, Ideeën uitwisselen of gewoon Interesse in ons advies?

Let's meet!